Zdobyć fanów, czyli zbudować społeczność wokół firmy lub marki osobistej to jeden z głównych celów, które stawiamy w mediach społecznościowych. Nic dziwnego! Zadowolonych fanów możemy przekuć w równie zadowolonych klientów. Wizja wspaniała, niestety nie aż tak prosta do zrealizowania. Dzisiaj poruszymy kilka tematów, które pomogą Ci budować społeczność. Rzuć okiem na ten poradnik i obejrzyj materiał wideo, z których dowiesz się między innymi:
- Jakie błędy w komunikacji utrudniają zbudowanie zaangażowanej społeczności?
- Od czego zacząć budowanie FanPage?
- W jaki sposób zacząć zdobywać pierwszych fanów?
- Czy warto korzystać z reklamy i jak robić to z głową?
Poniżej znajdziesz materiał wideo. Wcześniej rzuć okiem na wpis, który niedawno zaktualizowałem!
Najczęstsze błędy w zdobywaniu zaangażowanych fanów na Facebooku (i innych mediach społecznościowych)
Jak zdobyć fanów nie popełniając błędów? Temat trudny, ale ważny! Każdy chciałby zaangażowaną społeczność i fajnie rozrastający się FanPage. Wiadomo. Niestety, łatwo popełnić błędy, które cały proces utrudniają. Poniższa lista na pewno nie jest pełna, ale większość osób, z którymi zaczynałem współpracę, zaliczyło któreś z tych potknięć.
Komunikacja nastawiona na JA!
…a nie na zdobycie fanów. Cóż. Nasze produkty i usługi mają być odpowiedzią na konkretne potrzeby klientów. Podobnie jest z komunikacją. Ile można słuchać tekstów w stylu: Jesteśmy największym / najlepszym / najszybszym dostawcą tego, śmego, owego… Nuda i flaki z olejem. O wiele lepiej zrobić treści postów, mówiące o problemach naszych klientów i możliwych rozwiązaniach. Pokazać firmę w ciekawy sposób. Dostosować komunikację do danego kanału (na FB luźno, na Li bardziej z krawatem, na Tik-Tok w trendzie, czy coś). Właśnie… Jest lepiej, ale wrzucenie nudnej notki prasowej i uśmiechniętej twarzy Prezesa bardziej połechce jego ego (serio, widziałem takie profile). Zapamiętaj – mówimy o potrzebach i problemach klienta! Twórz ciekawe i angażujące treści dla twoich odbiorców.
Sprzedajemy w co drugim poście…
Taki zabieg nie pomoże ci zdobyć zaangażowanych fanów na Facebooku. Wiem, że strategia na sprzedawcę odkurzaczy wydaje się kusząca. W tej chwili chyba tylko fotowoltaika jest bardziej irytująca. Oczywiście, masz mówić o tym co robisz i sprzedajesz. Natomiast niekoniecznie w każdym poście. Jako ludzie mamy takie radary, które wyłapują reklamy i odłączają zasilanie w naszych mózgach. Po chwili włączają zirytowanie. Co jest ciekawego w oglądaniu profilu, który tylko sprzedaje? Chyba, że mówimy o modzie czy samochodach i bardzo dobrych zdjęciach, które same z siebie przyjemnie się ogląda. W każdym razie warto, aby treści sprzedażowe w naszych publikacjach zajmowały 10, no może 20% całości.
Po co mi dialog z fanami?
Przecież mam zdobyć zaangażowanych fanów, a nie sam być zaangażowanym… Może na Facebooku nie jest to tak widoczne, ale na YouTube już bardzo. KOMENTARZE! Ktoś komentuje – pogadaj z nim! Odpowiedź na komentarz to wykazanie chęci rozmowy i naprawdę mocna robota w budowaniu zaangażowanej społeczności. No chyba, że to hejt – z hejtem nie dyskutujemy tylko go blokujemy. Żywa dyskusja zawsze wygląda dobrze. Nawet trudne komentarze można fajnie wykorzystać (profil Biedronki robi to świetnie!).
Jesteś moim znajomym, to chodź być moim fanem
Zdobywanie fanów wśród znajomych na Facebooku to niby dobry pomysł… Czasami jest tak, że wielu znajomych może być naszymi klientami. Dużo częściej jest tak, że wysyłasz zaproszenie i pozostaje ono bez odzewu. Zapraszaj tych znajomych, którzy MOGĄ być zainteresowani Twoją ofertą. Więcej na ten temat opisuję w tym wpisie.
Kupno fanów
Zdobyć fanów za pieniądze. Nie. Nie będę tego rozwijał. Są sporadyczne sytuacje, gdzie takie działanie może mieć sens. Natomiast dla ogółu przyjmujemy, że jeden prawdziwy fan jest lepszy od 100 fałszywych.
W zdobyciu fanów kluczowe jest poznanie ich potrzeb
Aby zdobywać zaangażowanych fanów warto przyswoić sobie pojęcie persony – czyli personifikacji grupy odbiorców. Na pewno poruszę kiedyś ten temat w osobnym wpisie. Druga sprawa to forma komunikacji, która odpowiada Twojej grupie docelowej. W uproszczeniu – możesz zadać sobie poniższe dwa pytania:
- Do kogo kieruje swój przekaz?
- Jakie korzyści daję moim odbiorcom?
To absolutna podstawa, która będzie stanowiła bazę do dalszych działań. W czasie powszechnego dostępu do Internetu wartość informacji jest niewielka, dlatego szukamy CENNYCH informacji. Jeśli będziesz potrafił dotrzeć do grupy docelowej z konkretnym przekazem, dużo zyskasz!
Kiedy już wiesz do kogo mówisz, zadaj sobie kolejne pytanie:
- Jakie formy przekazu wychodzą mi najlepiej?
Może to być forma pisemna, dobre grafiki czy wideo. Najlepiej połączenie wszystkich powyższych. Nie bój się eksperymentować z formą postów. Używaj takich ze zdjęciem, wideo, czasami z samym tekstem (w niektórych branżach się sprawdzają!).
UWAGA: Pamiętaj, że najlepiej odbieramy treści wideo i z grafikami!
W temacie wideo: zastanów się nad Facebook Live. Jeśli nie wiesz jak zacząć, tutaj przygotowałem kompletny poradnik – Facebook Live Poradnik.
Zdobądź fanów na Facebooku i daj im się poznać od najlepszej strony – również wizualnej
Aby zdobywać nowych fanów na Facebooku i utrzymać zaangażowanie obecnych warto zadbać o spójność wizerunku. Dlaczego? Jeśli zastosujesz konkretną identyfikację wizualną, każdy z Twoich postów będzie łatwy do rozpoznania. Trzymaj się jednego, spójnego stylu. Stosuj gotowe szablony. Jest to bardzo ważne, szczególnie w dobie ogromnej konkurencji. Od czego zacząć budowanie spójnego wizerunku? Najlepiej od podstaw:
- Logo – jeśli masz taką potrzebę – stosuj je w swoich materiałach.
- Kolorystyka – jednolita we wszystkich kanałach komunikacji – nie zmieniamy!
- Typografia – ustalone czcionki nagłówka (przeważnie większe) i tekstu (mniejsze) – trzymamy się tej kombinacji we wszystkich treściach.
- Styl i charakter – postaraj się wytworzyć rozpoznawalny styl grafik i fotografii.
Znowu – nie bój się eksperymentować! Baw się formą i poszukaj przyjemnego stylu. Warto pamiętać, że kolorystyka musi odcinać się od szaro-niebieskiej szaty graficznej Facebooka. Dzięki temu, posty będą lepiej widoczne.
Wyróżnij się językiem komunikacji
Z fanami, których próbujemy zdobyć (ja tak miałem) często próbujemy komunikować się w postach (i innych materiałach) zupełnie inaczej niż robimy to w rozmowie. Taki brak spójności. Skoro na co dzień mówię raczej dosadnie, ale dość luźno i z ironią, to dlaczego nie mam tak pisać? Taki jestem! Na dodatek marki mają swoje dna i język komunikacji. Może być fachowy i poważny (branża medyczna, Zakład Pogrzebowy AS Bytom), ekstremalny (RedBull) albo (wpisz co uważasz).
Chodzi o to, aby język, którym się posługujemy dodawał też charakteru, a nie był poprawny i nudny.
Publikuj dla swoich fanów na Facebooku – regularnie!
Wiemy już, jaki przekaz tworzyć, aby zdobyć fanów i jak zadbać o to, aby był atrakcyjny wizualnie. Natomiast nie możemy zapomnieć, że publikacje muszą być regularne! Czas życia posta (nie będącego wiralem) to około doby. Dobrze jest zatem wrzucać treści na FanPage kilka razy w tygodniu. Zdecydowanie pomaga w tym kalendarz publikacji i planowanie postów.
W tej chwili do planowania publikacji polecam Facebook Business Suite – serio zajebiste! Można zaplanować posty na Facebook i IG, a na dodatek zaplanować RELACJE. Super narzędzie!
Reklama na Facebooku pomaga w zdobyciu fanów, ale nie jest najważniejsza…
W zdobyciu fanów w szczególności pomaga reklama na POLUBIENIA FanPage na Facebooku. Pomyśl o reklamie jak o nośniku Twoich słów… i potraktuj jako narzędzie, które buduje zasięgi. Przynajmniej w kwestii budowania bazy Fanów. Reklamy sprzedażowe to inna para kaloszy!
Więc jak zdobyć zaangażowanych fanów na Facebooku?
Aby zdobyć zaangażowanych fanów i zbudować swoją społeczność postaw na dialog i ciekawą komunikację. Jeśli masz pomysł i chęci utwórz grupę na FB! Publikuj regularnie. Bądź spójny ze swoimi wartościami i wartościami marki. Nie mów ciągle o sobie i produkcie. Mów o potrzebach Twoich odbiorców. To powinno pomóc!
Jeśli masz jakieś ciekawe pomysły na zdobycie fanów, zostaw je w komentarzu!
Warto sprawdzić: