-50%

FanPage PRO
dołącz za 195 zł brutto

Naucz się tworzyć skuteczne kampanie reklamowe na Facebook!

Jak zdobyć zaangażowanych FANÓW na Facebooku?

Zdobyć fanów na Facebook? Nic prostszego, wystarczy kupić lajki z Uzbekistanu w ilości dziesięciu tysięcy, prawda? No nie prawda!

Spis Treści

Budowanie społeczności wokół firmy, czy też marki osobistej to jeden z celów, które stawiamy sobie w mediach społecznościowych. Nic dziwnego! Zadowolonych fanów możemy przekuć w równie zadowolonych klientów. Wizja wspaniała, niestety nie aż tak prosta do zrealizowania! Dzisiaj poruszymy kilka tematów, które na pewno pomogą Ci budować społeczność! Rzuć okiem na ten poradnik i później obejrzyj materiał wideo, dowiesz się między innymi:

  • Jakie błędy w komunikacji utrudniają zbudowanie zaangażowanej społeczności?
  • Od czego zacząć budowanie FanPage?
  • W jaki sposób zacząć zdobywać pierwszych obserwujących?
  • Czy warto korzystać z reklamy i jak robić to z głową?

Poniżej znajdziesz materiał wideo. Rzuć proszę wcześniej okiem na wpis, który niedawno zaktualizowałem!

Najczęstsze błędy w budowaniu zaangażowanej społeczności na Facebooku (i innych mediach społecznościowych!)

Temat trudny, ale ważny! Każdy chciałby zaangażowanych fanów i fajnie rozrastający się FanPage. Wiadomo. Niestety, łatwo popełnić błędy, które cały proces utrudniają. Poniższa lista na pewno nie jest pełna, ale większość osób, z którymi zaczynałem współpracę, zaliczyło któreś z tych potknięć.

Komunikacja nastawiona na JA!

Cóż… Nasze produkty / usługi mają być odpowiedzią na konkretne potrzeby klientów! Podobnie jest z komunikacją! Ile można słuchać tekstów w stylu: Jesteśmy największym / najlepszym / najszybszym dostawcą tego / śmego / owego! Nuda i flaki z olejem. Nie lepiej zrobić treści postów, mówiące o problemach naszych klientów i możliwych rozwiązaniach? Pokazać firmę w ciekawy sposób? Dostosowany do danego kanału (na FB luźno, na Li bardziej z krawatem, na Tik-Tok w trendzie, czy coś!)? Właśnie… Jest lepiej, ale wrzucenie nudnej notki prasowej i uśmiechniętej twarzy Prezesa lepiej łechce jego ego (serio, widziałem takie profile). Zapamiętajmy – mówimy o potrzebach i problemach klienta! Tworzymy ciekawe i angażujące dla naszych odbiorców treści.

Sprzedajemy w co drugim poście…

Wiem, że strategia na sprzedawce odkurzaczy wydaje się kusząca… W tej chwili chyba tylko fotowoltaika jest bardziej irytująca! Masz mówić o tym co robisz i sprzedajesz. Oczywiście! Natomiast niekoniecznie w każdym poście… Jako ludzie mamy takie wielkie radary, które wyłapują reklamy i odłączają zasilanie w naszych mózgach. Po chwili włączają zirytowanie. Co jest ciekawego w oglądaniu profilu, który tylko sprzedaje? Chyba, że mówimy o modzie / samochodach i bardzo dobrych zdjęciach, które same z siebie przyjemnie się ogląda. W każdym razie warto, aby treści sprzedażowe w naszych publikacjach zajmowały 10, no może 20% treści.

Po co mi dialog!

Może na Facebooku nie jest to tak widoczne, ale na YouTube już bardzo. KOMENTARZE! Ktoś komentuje – pogadaj z nim! Przecież wpisanie komentarza to serio mocna robota i chęć rozmowy! No chyba, że to hejt – z hejtem nie dyskutujemy tylko go blokujemy. Żywa dyskusja zawsze wygląda dobrze. Nawet trudne komentarze można fajnie wykorzystać (profil Biedronki robi to świetnie!).

Jesteś moim znajomym, to chodź!

Niby dobry pomysł… Czasami jest tak, że wielu naszych znajomych może być naszymi klientami. Dużo częściej jest tak, że wysyłasz zaproszenie i pozostaje ono bez odzewu. Zapraszaj tych znajomych, którzy MOGĄ być zainteresowani Twoją ofertą. Więcej na ten temat w tym wpisie.

Kupno fanów!

Nie. Nie będę tego rozwijał. Są sporadyczne sytuacje, gdzie takie działanie może mieć sens. Natomiast dla ogółu przyjmujemy, że jeden prawdziwy fan jest lepszy od 100 fałszywych.

Kluczowe jest poznanie potrzeb Twoich Fanów!

Warto przyswoić sobie pojęcie persony – czyli takiej personifikacji grupy odbiorców. Na pewno poruszę kiedyś ten temat w osobnym wpisie. Druga sprawa to forma komunikacji, która odpowiada Twojej grupie docelowej. W uproszczeniu możesz zdać sobie poniższe dwa pytania:

  • Do kogo kieruje swój przekaz?
  • Jakie korzyści daję moim odbiorcom?

To absolutna podstawa, która będzie stanowiła bazę do dalszych działań. W czasie powszechnego dostępu do internetu wartość informacji jest niewielka, natomiast szukamy CENNYCH informacji. Jeśli będziesz umieć trafić do grupy docelowej z konkretnym przekazem, dużo zyskasz!

Kiedy już wiesz do kogo mówisz, zadaj sobie kolejne pytanie:

  • Jakie formy przekazu wychodzą mi najlepiej?

Może to być forma pisemna, dobre grafiki czy wideo. Najlepiej połączenie wszystkich powyższych. Nie bój się eksperymentować z formą postów. Używaj takich ze zdjęciem, wideo, czasami z samym tekstem (w niektórych branżach się sprawdzają!).

UWAGA: Miej na uwadze, że najlepiej odbieramy treści wideo i z grafikami!

A jeśli chodzi o wideo, zastanów się nad Facebook Live! Jeśli nie wiesz jak zacząć, tutaj przygotowałem kompletny poradnik: Facebook Live Poradnik.

Daj się poznać Fanom od najlepszej strony – również wizualnej

Warto zadbać o spójność wizerunku. Dlaczego? Jeśli zadbasz o stosowanie identyfikacji wizualnej, każdy z Twoich postów będzie łatwy do rozpoznania. Trzymaj się jednego, spójnego stylu. Stosuj gotowe szablony (łatwiej powiedzieć niż zrobić…). Jest to bardzo ważne, szczególnie w dobie ogromnej konkurencji. Od czego zacząć budowanie spójnego wizerunku? Najlepiej od podstaw:

  • Logo – jeśli masz taką potrzebę i masz logo – stosuj je na Swoich materiałach.
  • Kolorystyka – jednolita we wszystkich kanałach komunikacji – nie zmieniamy!
  • Typografia – ustalone czcionki nagłówka (przeważnie większe) i tekstu (mniejsze) – trzymamy się tej kombinacji we wszystkich treściach!
  • Styl i charakter – postaraj się wytworzyć rozpoznawalny styl grafik i fotografii.

Znowu – nie bój się eksperymentować! Baw się formą i poszukaj przyjemnego stylu.  Warto na tym etapie pamiętać, że kolorystyka musi odcinać się od szaro-niebieskiej szaty graficznej Facebook. Dzięki temu, posty są lepiej widoczne!

Wyróżnij się językiem komunikacji

Warto o tym wspomnieć, ponieważ często (ja tak miałem) próbujemy komunikować się w postach (i innych materiałach) zupełnie inaczej niż robimy to w rozmowie. Taki brak spójności. Skoro na codzień mówię raczej dosadnie, ale dość luźno i z ironią, to dlaczego nie mam tak pisać? Taki jestem! Na dodatek marki mają swoje dna i język komunikacji. Może być fachowy i poważny (branża medyczna, Zakład Pogrzebowy AS Bytom), albo ekstremalny (RedBull), albo (wpisz co uważasz).

Chodzi o to, aby język, którym się posługujemy też dodawał charakteru, a nie był poprawny i nudny.

Publikuj dla Twoich Fanów – regularnie!

Już wiemy, jaki przekaz tworzyć i jak zadbać o to, aby był atrakcyjny wizualnie. Natomiast nie możemy zapomnieć, że publikacje muszą być regularne! Czas życia posta (nie będącego wiralem) to około doby. Dobrze jest zatem wrzucać treści na FanPage kilka razy w tygodniu. Zdecydowanie pomaga w tym kalendarz publikacji i planowanie postów.

W tej chwili do planowania publikacji polecam Facebook Business Suite – serio zajebiste! Można zaplanować posty na Facebook i IG, a na dodatek zaplanować RELACJE. Super narzędzie!

Reklama pomaga, ale nie jest najważniejsza…

W szczególności reklama na POLUBIENIA FanPage. Pomyśl o reklamie jak o nośniku Twoich słów… i potraktuj jako narzędzie, które buduje zasięgi. Przynajmniej w kwestii budowania bazy Fanów. Reklamy sprzedażowe to inna para kaloszy!

Więc jak zdobyć zaangażowanych fanów na FanPage?

Postaw na dialog i ciekawą komunikację. Jeśli masz pomysł i chęci utwórz grupę na FB! Publikuj regularnie. Bądź spójny ze swoimi wartościami i wartościami marki. Nie mów ciągle o sobie i produkcie. Mów o potrzebach Twoich odbiorców. To powinno pomóc!

Jeśli masz jakieś ciekawe pomysły na zdobycie fanów, zostaw je w komentarzu!

Warto sprawdzić:

zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

autor

Szymon Głogowski

Szymon Głogowski

Mam na imię Szymon i pomagam firmom zdobywać klientów w Internecie.
Specjalizuję się w Digital Marketingu, mówiąc po ludzku, jest to marketing realizowany za pośrednictwem internetu. Chętnie dzielę się wiedzą na Blogu, YouTube oraz podczas szkoleń i konferencji.

Sprawdź inne wpisy

pobierz darmowy ebook

Jak promować firmę w Internecie!

Zapisz się na newsletter i odbierz darmowy e-book! Poznasz najważniejsze sposoby promocji w internecie i dowiesz się, kiedy warto je wykorzystać!

Odbierz e-book

Jak promować Firmę w Internecie!