Kurs FanPage PRO! Nauczy cię jak zadbać o promocję i reklamę na FB zaczynając od podstaw! Dołącz do kursu za 97 zł, oferta ważna do 19 lipca.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Jak dodać wpis na blogu na WordPress?

Uproszczona wersja wygląda prosto. Logujesz się do panelu WP. Wybierasz z lewej "wpisy". Później klikasz "dodaj nowy". Będzie działać, ale nie będzie wybitnie. Pokażę Ci jak ogarnąć temat!

Spis Treści

Zacząć trzeba od sprawy oczywistej. Skoro prowadzisz bloga (nieważne czy na WordPress, czy innej platformie), to chcesz pojawiać się wynikach wyszukiwania Google i jednocześnie dostarczyć bardzo dobre treści Twoim czytelnikom. Jak to zrobić? Zadbaj o czytelność wpisu. Utwórz strukturę nagłówków. Wstaw fajne grafiki i opisz je (ALT). Tworząc wpisy, warto poczytać na temat SEO. Dowiedzieć się jak wybierać tematy, jakich słów kluczowych używać i czym jest pokrycie tematyczne. Ten poradnik skupia się na dodaniu wpisu, natomiast zwracam w nim uwagę wybór nagłówków, opisy grafik oraz odnoszę do dwóch narzędzi, które pomagają w pozycjonowaniu. No to co? Zaczynamy!

Jakie elementy powinien mieć każdy wpis na blogu?

Oraz jak te elementy wyglądają na stronie bloga i w samym wpisie!
Przed dodaniem wpisu warto przygotować kilka jego najważniejszych elemetnów:

  • Treść – to jest akurat bardzo oczywiste.
  • Dobry TYTUŁ – ciekawy, dostosowany pod SEO, przykuwający uwagę
  • Zajawka – krótka treść pojawiająca się pod tytułem
  • Obrazek wyróżniający – czyli grafika, którą przeważnie widzimy na stronie blog i we wpisie. Tutaj mała uwaga – spytaj webdevelopera o wymiary! W zależności od sposobu stworzenia strony mogą one być ważne.
  • Kategorie – zakładam, że masz strukturę kategorii na blogu – warto widzieć do których z nich wrzucić Twój najnowszy wpis.
  • Tagi – opcjonalnie – pomagają w nawigacji pomiędzy wpisami.
  • Dedykowana grafika dla Facebook – jej wymiar to 1200x628px – pojawia się po udostępnieniu linku. Opis oraz grafikę dedykowaną dla Facebooka dodamy we wtyczce Yoast SEO
  • Opis i tytuł dla Google – standardowy nie zawsze jest idealny. Możemy zmienić to w Yoast SEO

Elementu wpisu widoczne na stronie BLOGA lub kategorii

Układ strony ze wpisami różni się wyglądem w zależności od użytego motywu, lub całego projektu. Moja strona oparta jest o Elementor PRO, w którym zaplanowałem układ poszczególnych elementów. Oczywiście wpisy pojawiają się automatycznie i są posortowane od najnowszych.

Jakie elementy są tutaj widoczne (zaznaczone):

  • Obrazek wyróżniający – o zdefiniowanej proporcji – dla ułatwienia – warto trzymać się jednego wymiaru. Ja jestem troszkę leniem… dlatego używam wymiaru 1200x628px – co ułatwia tworzenie grafik dedykowanych pod Facebook.
  • Kategoria główna (na obrazku) – wpis może wylądować w kilku kategoriach. W moim projekcie widoczna jest główna kategoria wpisu
  • Tytuł wpisu – raczej oczywiste…
  • Zajawka – to dodatkowe pole do uzupełnienia przy tworzeniu wpisu. Czasami pojawia się tutaj po prostu początek treści we wpisie.

Dodatkowe elementy w tym miejscu (mogą być, nie muszą):

  • Autor wpisu
  • Data publikacji – nie zawsze jest konieczna – niektóre treści nie dezaktualizują się tak szybko
  • Ilość komentarzy
Widok strony bloga z zaznaczonymi najważniejszymi elementami wpisu blogowego.

Szablon wpisu na WordPress

Podobnie jak w przypadku strony bloga, szablon wpisu to wynik działania motywu lub indywidualny projekt. Dlatego elementy, które widzisz u Siebie, mogą wyglądać zupełnie inaczej! Tytuł, opis, zajawka – to wszystko pojawia się we wpisie. Panel po prawej to efekt zaprojektowanego szablonu. Zaznaczyłem najważniejsze elementy i ich umiejscowienie na grafice poniżej:

  • Tytuł wpisu
  • Kategorie
  • Zajawka
  • Obszar treści
  • Obrazek wyróżniający – tutaj jest w tle

Co jeszcze widać (przeważnie) w szablonie wpisu:

  • Autor – informacje o autorze,
  • Komentarze – najczęściej jest to jedna z trzech opcji: standardowe komentarze WordPress, sekcja komentarzy na Facebook, system Disqus
  • Powiązane wpisy
  • Informacja o powiązanej ofercie, albo osadzona oferta
  • Przekierowanie do polecanych treści, newslettera itp. – zależy od celu biznesowego strony
  • Spis treści – przydatny przy długich wpisach
Główne elementy wpisu blogowego na WordPress.

Jak opublikować wpis na blogu?

Po pierwsze zaloguj się do panelu administracyjnego.
Standardowy adres to: adresTwojejStrony.pl/wp-login
Podaj login i hasło. Po zalogowaniu przejdziesz do panelu administracyjnego.

Dwie opcje dodania wpisu w panelu

Zaznaczyłem je na poniższym zrzucie. Opcje to “Dodaj” oraz “Wpisy”.

Jak dodać wpis w panelu WordPress.

Dodaj – górne menu

Kliknięcie spowoduje automatyczne przejście do tworzenia wpisu. Najechanie myszką rozwija menu i pokazuje dodatkowe opcje.

Przycisk DODAJ w WordPress - jego wykorzystanie w dodawaniu wpisów.

Wpisy – panel z lewej strony

Kliknięcie przeniesie Cię do listy wpisów – znajdziesz tam opublikowane wpisy, oraz przycisk umożliwiający dodanie nowego wpisu. Najechanie rozwija dodatkowe menu, możesz w nim wybrać “Dodaj nowy“, co przeniesie Cię od razu we właściwe miejsce.

Dodawanie wpisu przez menu WPISY.

Okno edycji wpisu w WP

Najnowsza edycja WordPress korzysta z bardzo dobrego edytora. Jest nim Gutenberg. Większość wpisów na moim blogu dodaję z jego pomocą. Poniżej zrzut ekranu z okna edycji wpisu. To miejsce może wyglądać u Ciebie trochę inaczej. Różnice wynikają z używanej wersji WP oraz zainstalowanych wtyczek. U mnie rzucają się w oczy dwie: Elementor (ułatwia tworzenie stron) oraz YoastSeo (omówimy jego wykorzystanie!).

Podstawowe elementy interface

Obszar edycji treści – zupełnie po środku. Widzisz tam napis “Dodaj Tytuł”
Menu u góry – osobiście najczęściej używam tam opcji “Zobacz” i “Opublikuj” 😉
Menu z prawej – ważne. Znajdują się tam opcje dotyczące wpisu oraz bloków. Więcej za chwilę.

W tym poradniku skupimy się na obszarze edycji treści oraz menu z prawej. W dalszej części będzie kilka słów o Yoast SEO oraz jak publikować wpis.

Edycja wpisu blogowego w Gutenberg na WP.

Menu boczne – WPIS

Tutaj zacznę od końca! Na dole widać dwa pola, które należy wypełnić. Są to Obrazek wyróżniający oraz zajawka. Już wiesz, gdzie się pojawią! Dodatkowo obrazek wyróżniający jest odczytywany przez Google i może pojawić się w wynikach wyszukiwania obok Twojego wpisu (w tym umiejscowieniu będzie przycięty do kwadratu)

Dodatkowe uwagi!

Obrazek wyróżniający – spytaj o idealny wymiar osobę, która wykonała Twoją stronę. Jeśli nie wiesz jaki wymiar jest idealny – trudno – może pomóc stosowanie TEGO SAMEGO wymiaru w każdym obrazku. Osobiście korzystam z grafik o wymiarach 1200×628 px.

Zajawka – postaraj się! Ten krótki tekst ma zachęcić osobę, która odwiedza Twojego bloga do przeczytania artykułu. Poza tym (lubię oszczędzać czas) ta zajawka może polecieć jako opis dla Google! To ułatwi pracę!

Rola zajawki oraz obrazka wyróżniającego we wpisie blogowym na WordPress.

Bezpośredni odnośnik – o tym, jak mają wyglądać linki, powie Ci webdeveloper, który trochę ogarnia SEO. Najważniejsza informacja – mają być proste i czytelne. Dla użytkownika oraz Google. W tym miejscu możesz zmienić link. Domyślnie jest to tytuł wpisu. Chyba nie wyobrażasz sobie, że: Poznaj odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące fb live… jest krótkie i czytelne? Dlatego tutaj dałem facebook-live-faq! I od razu wiadomo, o co chodzi!

Menu boczne "Wpis" przy edycji na WP.

Z pozostałych opcji, które są tutaj ważne mamy kategorie oraz tagi. Pamiętaj o wyborze kategorii! W przeciwnym razie wpis zostanie oznaczony jako “Uncategorized” słabo to wygląda! Tagi nie są obowiązkowe.

Jak opublikować wpis blogowy na WordPress?

Prawy górny róg. Masz tam trzy opcje!

Publikacja wpisu blogowego przez przycisk OPUBLIKUJ.

Oczywiście właściwa opcja to Opublikuj – po kliknięciu dostaniesz wiadomość, że Twój wpis żyje.
Zapisz szkic – jeśli musisz przerwać w trakcie prac!
Zobacz – otwiera podgląd wpisu w nowej karcie.

Okno edycji treści

Tam, gdzie widzisz “Dodaj tytuł”. W tym miejscu umieszczasz treść wpisu, zdjęcia, czasami filmy z YouTube. Całość parta jest o edytor Gutenbert, który pozwala wybierać poszczególne bloki:

  • Tekst
  • Nagłówek
  • Obraz
  • Wideo

Oraz wiele, wiele innych. W kolejnej sekcji omówimy podstawy formatowania tekstu i kilka najważniejszych bloków.

Jak dodać treść i multimedia we wpisie blogowym na WordPress?

Gutenberg – domyślny edytor WordPress

Formatowanie tekstu, to zdecydowanie najważniejsza do opanowania umiejętność i bardzo intuicyjna. W tej chwili opcje edycji są bardzo podobne do tych, ze znanych nam edytorów tekstowych! Aby dodać treść – wystarczy zacząć pisać. Standardowo będzie to zwykły tekst – bez formatowania. Naciśnięcie ENTER przenosi nas do nowej linii i tworzy nowy blok. Każdy blok można edytować. Jak? Ano bardzo prosto!

Oczywiście zaczynamy od dodania tytułu. Trudno przegapić napis “Dodaj Tytuł”
Dla uproszczenia wpisałem linijkę tekstu.

Edycja obszaru tekstowego na WordPress - podstawowe opcje

Po najechaniu widać kilka podstawowych opcji: wyrównanie (lewo / środek / prawo), pogrubienie, kursywa, dodanie linku. Więcej opcji kryje się po kliknięciu znaczku paragrafu (ten pierwszy z lewej) oraz strzałki lub trzech kropek (z prawej).

Edycja obszaru tekstowego na WordPress - zmiana tekstu na nagłówek.

Jak widać w kolejnym menu mamy kilka opcji. W praktyce najczęściej będziesz wykorzystywać listę oraz nagłówek. Po kliknięciu “Nagłówek” WordPress automatycznie zamieni zaznaczony blok na nagłówek H2 – bardzo dobrze! Jeśli chcesz użyć innego typu nagłówka – wybierz stosowny!

Edycja obszaru tekstowego na WordPress - tekst po zmianie na nagłówek.

Wystarczy kliknąć H2 i rozwinie się kolejne menu! Jeśli natomiast chcesz wrócić do standardowego tekstu – skieruj się do pierwszej ikony w menu i wybierz z opcji “akapit”. Gotowe. Umiesz formatować treści!

Edycja obszaru tekstowego na WordPress - zmiana nagłówka H2 na H3.

Dodawanie linków we wpisie na WP

To bardzo przydatna umiejętność, która pozwala zadbać o linkowanie wewnętrzne (przeniesienie do powiązanego wpisu lub oferty) oraz odesłać do innych stron internetowych. Ogarniemy temat krok po kroku.

Jak widać poniżej, wpisałem tekst i zaznaczyłem “Kliknij tutaj”.

Edycja obszaru tekstowego na WordPress - dodawanie linków w treściach.

Wybieramy ikonkę łańcucha (to łańcuch, tak?), która wyświetla dodatkowe menu.
Główne pole daje możliwość wstawienia linku na dwa sposoby – poprzez wyszukanie strony w ramach witryny lub wklejenie linku. Widać też kilka opcji poniżej:

  • Otwórz w nowej karcie – jak nazwa wskazuje – otwiera link w nowej karcie
  • Oznacz jako NOFOLLOW – wyszukiwarki nie podążają za linkiem – taki link nie wzmacnia pod względem SEO strony, do której kieruje.
  • Oznacz jako SPONOSOROWANE – kiedy reklamujesz produkt.
Edycja obszaru tekstowego na WordPress - dodatkowe opcje w przypadku dodawania linków.

Od czego zależy wygląd nagłówków i tekstu we wpisie na WordPress?

Warto poruszyć ten temat. Z jednej strony chodzi o wygląd, z drugiej (co ważniejsze) o SEO!
Zaczynając od wyglądu – rodzaj fontu (grubość lini, wielkość, kolor) – to jest zdefiniowane przez szablon wpisu / strony – czasami webdevelopera. SEO? Oczywiście kwestia słów kluczowych, które powinny być użyte w tytule oraz nagłówkach – a także z odpowiednim natężeniem w treści.

We wpisie wyróżniamy kilka rodzajów treści, ale jeśli chodzi o tekst będą to

  • Nagłówek H1 – tytuł wpisu – koniecznie z frazą kluczową
  • Nagłówki H2, H3, H4, itp. – pozwalają podzielić wpis pod względem treści – porządkują – mają wpływ na SEO – powinny znajdować się w nich słowa kluczowe.
  • Obszar treści – czyli zwykły tekst

Podczas edycji wpisu mamy możliwość wyboru właściwego nagłówka. Warto ten temat przemyśleć już na etapie pisania wpisu.

Dodawanie obrazków we wpisie blogowym

Pewnie zauważyłeś, że podczas edycji treści z prawej strony pojawia się mały plusik. Kliknij go.

Jest to miejsce, w którym dodajesz “bloki”, na których opiera się Gutenberg. Warto przejrzeć możliwości! W tej chwili wybierz opcję “Obrazek”.

Dodawanie bloku OBRAZEK podczas edycji wpisu na WP.

Oczywiście jak zwykle mamy kilka opcji. W praktyce wygląda to tak:
– Wyślij na serwer – wybieramy, kiedy dodajemy nowy obrazek
– Biblioteka mediów – gdy obraz jest już na naszej stronie

Przesyłanie obrazu przy dodawaniu wpisu WP.

Po wybraniu opcji “Wyślij na serwer” po prostu odszukaj interesujący Cię plik. Jak widać, tworzę artykuł na bieżąco, robiąc zrzuty ekranu. O czym jednak warto pamiętać – nazwy plików niech mówią, czym ten plik jest. Tak. Znowu trochę SEO.

Wybór grafiki / zdjęcia.

Opcje edycji bloku w przypadku obrazów.
Znajdują się w menu po prawej stronie. Interesuje nas:
– Rozmiar – aby go dostosować
– Tekst alternatywny – aby Google widziało co na tym obrazku jest – tak – SEO – warto uzupełnić!

Uzupełnienie atrybutu ALT oraz dostosowanie rozmiaru obrazka przy edycji wpisu na WP.

Dodatkowo – klikając na obrazek, otwiera się menu edycji. Z ciekawszych opcji znajdziesz tam wyrównanie oraz kadrowanie – to czasami ułatwia edycję.

Jak dodać film z YouTube we wpisie na WordPress?

Tutaj temat jest bardzo prosty. Od dłuższego czasu WordPress obsługuje linki z YouTube! Co musimy zrobić?

  • Odszukaj interesujący Cię film
  • Kliknij pod wideo przycisk “Udostępnij”
  • Skopiuj link
  • Wklej link we wpisie
  • Gotowe 😉

Yoast SEO – zadbajmy o widoczność w Google i fajne grafiki dla Facebooka!

Lubię tą wtyczkę! Pomaga ona lekko uporządkować SEO na stronie. Nie patrz tylko na te śmieszne lamki – one niewiele wnoszą. Natomiast w przypadku dodawania wpisu mamy tutaj dwie bardzo fajne opcje!

Google – dbamy o SEO wpisu (stron także!)

Pod obszarem edycji treści znajdziesz dodatkowe opcje. Jedną z nich jest panel wtyczki Yoast!
Zaczynamy od sekcji “Podgląd Google”:

  • Tytuł SEO – oczywiście jest on tworzony “standardowo”, naczęściej w formie Tytuł Wpisu + Nazwa strony. Czasami to wystarcza. Innym razem warto to pole edytować.
  • Slug – adres wyświetlający się po adresie strony www – edytujesz albo tutaj, albo w menu po prawej – ma być prosty. Było o tym.
  • Opis – opis, który przeczyta Google i wrzuci w swój indeks. Oczywiście – nie zawsze się ten opis wyświetla, bo to Google decyduje jak dopasować treści do wyszukiwania.

Widać też obok treści – w podglądzie – obrazek, który jest obrazkiem wyróżniającym wpisu. Dodajesz go w manu po prawej. Było wcześniej.

Poprawa widoczności wpisu w Google we wtyczce Yoast SEO.

Nie ruszam tutaj frazy kluczowej. Niestety ta funkcja działa bardzo słabo. Yoast nie radzi sobie kompletnie z odmianami w naszym pięknym języku i podaje po prostu bzdury. Jeśli chcesz ogarnąć dobre seo, skorzystaj może z Surfer Seo?

Sprawimy, że wpis blogowy będzie wyglądał świetnie na Facebooku!

Nie tylko na Facebooku! Na LinkedIn też działa!
Wiele razy słyszałem narzekania, że po udostępnieniu linku na FB wszystko wygląda dziwnie. Jakaś losowa grafika się wyświetla i jest nie w tym formacie. Możemy to poprawić w Yoast SEO, wchodząc w sekcję “Społeczności”.

Najważniejsze sprawy do zrobienia:

  • Facebook image – wymiar 1200x628px – możesz użyć obrazka wyróżniającego (jeśli miał ten wymiar), albo utworzyć nowy.
  • Facebook title – ten tłusty tytuł pod wpisem. Zasada jest taka – ma być krótki i jednoznaczny. Możesz dodać emotikony!
  • Facebook description – opis pod tytułem. Znowu – krótko i na temat. Nie we wszystkich miejscach się wyświetla.
Użycie dedykowanej grafiki oraz nagłówka dla Facebooka podczas dodawania wpisu - użyto wtyczki Yoast SEO.

Chcesz wiedzieć, jak Twoja strona prezentuje się na FB?

Jest fajne narzędzie, które udostępnia Facebook – oczywiście musisz być zalogowany, aby działało. Jest to Facebook Debugger dostępny tutaj: developers.facebook.com/tools/debug/
Wystarczy wkleić link, który chcesz sprawdzić i wybrać przycisk “Debug”.

Dodawanie wpisów blogowych w WordPress jest proste!

Mówię to z pełnym przekonaniem. W tej chwili edytor, jakim jest Gutenberg, ma bardzo przyjemny interface i działa wyśmienicie. Największym problemem jest opracowanie fajnych treści i na dodatek z odpowiednim SEO. Poza tym – sama przyjemność.

Na marginesie – ja lubię pisać bezpośrednio w edytorze (tego typu poradniki) – to nie jest dobry plan… bo jak coś się zawiesi! Dużo lepiej przygotować treści w np. Google Docs i je skopiować. Tekst. Grafiki lepiej wstawiać ręcznie, bo nie chcesz sytuacji, w której wkleja się grafika, ale to nie grafika – tylko link do pliku na Twoim dysku.

Jeśli chcesz natomiast zadbać o SEO we wpisie, sprawdź, co oferuje Senuto oraz Surfer SEO.

Jeśli masz pytania, dawaj znać w komentarzu!

Mam na imię Szymon i pomagam firmom zdobywać klientów w Internecie.

Specjalizuję się w Digital Marketingu, mówiąc po ludzku, jest to marketing realizowany za pośrednictwem internetu. Chętnie dzielę się wiedzą na Blogu, YouTube oraz podczas szkoleń i konferencji.

Zapisz się na newsletter i odbierz darmowy e-book! Poznasz najważniejsze sposoby promocji w internecie i dowiesz się, kiedy warto je wykorzystać!

Mam na imię Szymon i pomagam firmom zdobywać klientów w Internecie.

Specjalizuję się w Digital Marketingu, mówiąc po ludzku, jest to marketing realizowany za pośrednictwem internetu. Chętnie dzielę się wiedzą na Blogu, YouTube oraz podczas szkoleń i konferencji.

Zapisz się na newsletter i odbierz darmowy e-book! Poznasz najważniejsze sposoby promocji w internecie i dowiesz się, kiedy warto je wykorzystać!

Jak dodać wpis na blogu na WordPress?

Uproszczona wersja wygląda prosto. Logujesz się do panelu WP. Wybierasz z lewej "wpisy". Później klikasz "dodaj nowy". Będzie działać, ale nie będzie wybitnie. Pokażę Ci jak ogarnąć temat!
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Sprawdź inne wpisy

Jak dodać wpis na blogu na WordPress?

Uproszczona wersja wygląda prosto. Logujesz się do panelu WP. Wybierasz z lewej "wpisy". Później klikasz "dodaj nowy". Będzie działać, ale nie będzie wybitnie. Pokażę Ci jak ogarnąć temat!
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Spis Treści

Poczytaj na blogu

Cześć! Nazywam się Szymon Głogowski. Pomagam przedsiębiorcom zdobywać nowych klientów w Internecie! Na wykładach i szkoleniach, dzielę się wiedzą z zakresu marketingu oraz sprzedaży. Więcej dowiesz się tutaj.

Kurs on-line

FanPage PRO!

Chcesz wykorzystać Facebook do promocji firmy? Świetnie trafiłeś! To kurs od podstaw, czyli sposobu angażowania odbiorców i tworzenia fajnych treści… po skuteczne kampanie reklamowe.

Ebook

Promocja Firmy w Internecie!

To czytelnie przedstawiony zbiór najważniejszych informacji, które pomogą Ci zaplanować promocję w internecie. Od budowania person, poprzez strony www, social media i reklamę.

OWLI

Moja Agencja Marketingowa

Skuteczna promocja w Internecie to wiele więcej niż fajna strona i profil na Facebooku… Tworzymy strategie, które dają wyniki. Sprawdź!

wideo

YouTube

Całkiem sporo poradników krok po kroku z zakresu marketingu! Warto sprawdzić i subskrybować.

Polub FanPage

odbierz darmowy poradnik

Jak promować firmę w Internecie!