-50%

FanPage PRO
dołącz za 195 zł brutto

Naucz się tworzyć skuteczne kampanie reklamowe na Facebook!

Koszt reklamy na Facebooku. Zaplanuj optymalny budżet reklamowy dla swojej firmy

Zastanawiasz się, ile kosztuje reklama na Facebooku i czy zwyczajnie się opłaca? Dowiedz się, ile wydawać i zacznij promować się z budżetem, na który możesz sobie pozwolić.

Koszt reklamy na Facebooku. Zaplanuj optymalny budżet reklamowy dla swojej firmy

Zastanawiasz się, ile kosztuje reklama na Facebooku i czy zwyczajnie się opłaca? Dowiedz się, ile wydawać i zacznij promować się z budżetem, na który możesz sobie pozwolić.
  • Koszty reklamy na Facebooku są uzależnione od wybranych celów reklamowych oraz grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć z komunikatem.
  • Biznesy lokalne można promować, dysponując budżetem nawet 500 zł miesięcznie, co wynika z małej ilości potencjalnych odbiorców reklamy.
  • Sklep internetowy to wydatki zaczynające się w okolicach 3000 złotych miesięcznie, ponieważ mamy większy obszar działania oraz droższe cele reklamowe (powiązane z konwersami).
  • Fakt wydania pewnej kwoty na reklamę to nie jest gwarancją zdobycia klientów. Niestety! Reklama to tylko nośnik naszego komunikatu.

Spis Treści

Reklama na Facebooku to inwestycja, która przynosi wymierne korzyści – zarówno dla małej firmy, jak i sporego sklepu internetowego. Wbrew pozorom, nie musisz mieć dużego zaplecza finansowego, żeby zacząć się promować. Z poniższego artykułu nauczysz się, jak prawidłowo planować budżet reklamowy dopasowany do twojej działalności oraz do konkretnego celu promocji.

Wyobraź sobie sytuację: masz fanpage na Facebooku, który posiada 5 tysięcy obserwujących. Ciężko pracujesz nad jego rozwojem – czytałeś, że ważna jest systematyczność i wrzucasz średnio trzy posty w tygodniu. Praca nad jednym postem, z tekstem, grafiką i hashtagami, zajmuje ci godzinę. Opublikowane treści zobaczy 400, 500, maksymalnie 1000 osób. Zamknięta grupa ludzi, którzy już Cię znają – znajomi i znajomi znajomych oraz trochę fanów.

Po jakimś czasie duszenia się w sosie własnym, twoi obserwujący przestaną reagować, tak, jakbyś tego oczekiwał. Wrzucasz posty na grupy tematyczne, ale nie osiągasz wielkiego rezultatu, może nawet ktoś uznał Cię za spam. I co dalej? Albo strona umiera śmiercią naturalną, albo decydujesz się na reklamę.

Inwestycja w reklamy Facebooka – czy to się opłaca?

Jeżeli spędzasz cenne godziny na pracy nad swoim fanpage’em i chcesz rozwijać go w celach biznesowych – to zdecydowanie warto zainwestować w reklamę.

  • Po pierwsze, wyjdziesz z komunikatem szerzej, poza obecną grupę odbiorców, tak, aby pozyskać nowych klientów. Poza oczywistą kwestią większej sprzedaży Twoich produktów czy usług, zyskasz rozpoznawalność marki, szerszą grupę obserwujących, jak również ich większe zaangażowanie.
  • Po drugie, dzięki reklamie możesz zoptymalizować swoją pracę, redukując liczbę dodawanych postów tygodniowo i dopalając je dodatkowo płatnym promowaniem. Oszczędzisz czas, jednocześnie zwiększając wyniki swojej pracy.
  • Po trzecie, nie masz pewności, czy posty organiczne (niepłatne) na fanpage’u lub grupach na Facebooku docierają do twojej grupy docelowej i czy odbiorcy będą działać w taki sposób, jaki tego oczekujesz. A czy w ogóle wiesz, kto się w tej grupie znajduje? W reklamie możesz to dokładnie określić.

Jeśli wolisz słuchać niż czytać, łap nagranie!


Ile wydawać na reklamę na Facebooku?

Skoro jesteś już zdecydowany, pewnie zastanawiasz się, ile wydawać na reklamę na Facebooku, żeby to działało. I odpowiedź jest standardowa: to zależy. Zależy od tego jak duży jest fanpage, czy masz sklep internetowy oraz czy jesteś firmą lokalną czy ogólnopolską. Można jednak przyjąć pewne widełki cenowe reklamy.

Reklama dla firmy lokalnej lub małego biznesu

Jeżeli dopiero zaczynasz działalność na Facebooku lub jesteś małą lokalną marką, warto podbić posty jedną prostą kampanią reklamową za 50 złotych na 5 dni. Może to być forma testu – budżet nie jest duży, więc go nie “przepalisz”, a otrzymasz szansę dotarcia do kilku tysięcy nowych osób i zwiększenia zasięgu strony.

Zaczynając od 10 złotych dziennie (a to daje około 300 złotych miesięcznie), następnym krokiem może być podbicie tej kwoty do 500 złotych miesięcznie – przy większej liczbie postów będzie to sensowna liczba, aby delikatnie, lokalnie promować biznes. Oczywiście, nie ma gwarancji, że zwrot z reklamy będzie satysfakcjonujący na tym etapie, jednak z pewnością pozwoli na zwiększenie rozpoznawalności marki.

Minimalny budżet reklamowy

Przeważnie Facebook pokazuje sugerowany budżet w panelu reklamy. Można, a nawet powinno się nim sugerować, przynajmniej przy ustalaniu budżetu minimalnego. Support Facebooka jasno nakreślił, że budżet na cel Ruch (czyli reklama, która kieruje na bloga, stronę docelową lub stronę lądowania) powinien wynosić nie mniej niż 40 złotych dziennie. W przeciwnym razie inni reklamodawcy mogą ją przelicytować (posiadając większe budżety dzienne) i kreacja nie będzie wyświetlana wartościowym odbiorcom. Wartościowym, czyli takim, którzy mogą być zainteresowani produktem lub usługą i z większym prawdopodobieństwem wykonają jakąś czynność – polubienie, komentarz, obserwowanie, wejście na stronę czy wypełnienie formularza.

Reklama sklepu internetowego na Facebooku

Najciekawszym i zarazem dość trudnym tematem jest reklama sklepu na Facebooku. W tym przedziale najczęściej pojawia się reklama z celem Konwersja, czyli wywołaniem jakiegoś zdarzenia na stronie, np. dodanie do koszyka czy zakup. Przy tym celu reklamowym kwota budżetu może być zdecydowanie wyższa niż w przypadku innego biznesu. 

Budżet w celu Konwersja i fazie uczenia się

Reklamy na Facebooku wchodzą początkowo w fazę uczenia się. Jest to etap, gdy Facebook bada naszą grupę docelową i określa najlepsze opcje dotarcia do odpowiednich użytkowników – testuje je i optymalizuje. Aby to zrobić, musi zebrać minimum 50 konwersji. Jeżeli reklama jest cały czas w fazie uczenia się, to znaczy, że coś jest z nią nie tak. I to frustrujące, bo nie przynosi stabilnych wyników, a jej koszty są o wiele wyższe.

Co może stać na przeszkodzie optymalizacji? Najczęściej jest to źle sprecyzowana grupa docelowa i za niski budżet reklamowy! Wtedy… no cóż, trudno. Błędy należy poprawić, a reklama zacznie uczyć się od nowa.

Gdy widzisz, że kampania przynosi jakieś konwersje, powoli powiększaj budżet. Możesz dorzucić 10-15% kwoty budżetu i przez kilka dni obserwować co się dzieje – jak zmieniają się wyniki kampanii. Jeśli reklama zareagowała pozytywnie na zwiększenie budżetu i przynosi lepsze rezultaty – spróbuj podnieść kwotę o następne 10-15%. Czas jest tutaj potrzebny, aby kampania mogła się uczyć i dostarczać stabilne wyniki.

Remarketing – obowiązkowy punkt dla E-Commerce

W przypadku sklepów internetowych szczególnie ważne jest dopinanie podstawowych kampanii tzw. remarketingiem, czyli reklamą dla niezdecydowanych lub byłych klientów. Jest to obowiązkowy punkt na mapie reklamowania e-commerce. Przyjmijmy, że ktoś pojawił się na twojej stronie, nawet dodał produkt do koszyka, ale go nie kupił. Wtedy wysyłasz mu informację: halo, tu jestem! Mój produkt jest dla ciebie, wróć i dokonaj zakupu. Koszt takiej reklamy jest naprawdę niewielki – zaczyna się od 5 złotych dziennie w startujących projektach eCommerce.

Test nowej kampanii i skalowanie reklamy

Zacząłeś w reklamę na Facebooku! I fajnie, tylko co dalej? Na tym etapie chciałoby się testować i optymalizować nowe kampanie i kreacje. Wtedy robi się ciekawie. Załóżmy, że testujesz dwie grupy docelowe, więc należy odpalić dwie kampanie z celem Ruch za 40 złotych dziennie. Na stronie internetowej rozdajesz darmowe e-booki, by zbierać leady od swoich potencjalnych klientów i w tym celu tworzysz reklamę na Konwersję, która kosztuje 100 złotych dziennie. Do tego dorzucasz dwie kampanie remarketingowe za 5 złotych dziennie. Po podliczeniu wychodzi 200 zł dziennie, czyli… 6 tysięcy miesięcznie.

Czy ktoś, szczególnie na początku, dysponuje takim budżetem na działania reklamowe?

Obawiam się, że nie.

I choć takie drzewo reklam na Facebook’u wygląda logicznie, korzystnie i wartościowo, nie każdy go potrzebuje. Duże firmy posiadają od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy miesięcznego budżetu na reklamę. W przypadku sklepu internetowego budżet opiewający na 3-6 tysięcy to taki, przy którym testy kampanii stają się możliwe. Dla małych, lokalnych firm wystarczy wersja minimalistyczna, którą przyjęliśmy na początku – czyli 300-600 złotych budżetu miesięcznie dla spokojnej, stałej promocji postów.

Gdy twoje reklamy zaczną przynosić stabilne wyniki i wyjdą z fazy uczenia się, przychodzi czas na skalowanie reklam, czyli zwiększanie budżetów w poszczególnych kampaniach. W końcu – im więcej włożysz, tym więcej możesz wyciągnąć.

Skalowanie i analiza wyników ROAS

W przypadku sklepów internetowych można zauważyć jeden główny współczynnik do analizy wyników – jest nim ROAS, czyli zwrot z wydatków na reklamę. W różnych przypadkach może być inny – wynosić 10, 15 czy 20. Liczba ta oznacza, ile złotych uzyskano z każdej wydanej złotówki na reklamę. Załóżmy, że prowadzisz dwie kampanie i w obu ROAS jest na stałym poziomie – wtedy dorzucasz więcej kasy po równo do obu. Jeśli jedna z nich jest testowa i na tą chwilę przynosi lepsze wyniki – poczekaj ze skalowaniem do czasu, gdy wyniki się wyrównają albo jedna kampania szczególnie mocno przewyższy drugą. Skaluj wybraną reklamę i dorzucaj 5-10% budżetu (czasem nawet do 15%) co kilka dni, tak, aby zdążyła się nauczyć i ustabilizować wyniki. W momencie, gdy liczba konwersji się zatrzymuje, ROAS nie wzrasta, a koszt reklamy rośnie, zatrzymaj skalowanie – do tego już nie warto dokładać.

Pułapki i dobre praktyki w reklamie na Facebooku

Reklamy na Facebooku mają jeden minus – potrafią się wypalić. To znaczy, że dana kreacja tyle razy pokazała się grupie docelowej, że… mają już jej dosyć. Reklama dotarła do jednego użytkownika kilka, czy nawet kilkanaście razy w każdym możliwym sposobie jej przedstawienia. Następuje przesycenie, w wyniku którego współczynniki kampanii zaczynają spadać.

Problem pojawia się wtedy, gdy była to jedyna działająca kampania. W takim wypadku warto mieć w zanadrzu inną dobrze działającą kampanię, która podtrzyma wynik reklamowy. Jeśli masz odpowiedni budżet, rzędu kilku tysięcy miesięcznie, możesz pozwolić sobie na strategię 2+1. Utrzymuj dwie dobrze prosperujące kampanie plus jedną testową, która obejmie obszar nowej grupy docelowej i do której będziesz mógł śmiało dołożyć budżet, gdy jedna z podstawowych kampanii się wypali.

Jak ważna jest dobra komunikacja?

Reklama jest jak tuba, która pozwala mówić głośniej do większej liczby osób. Niektórzy właściciele fanpage’y, którzy próbowali kiedyś robić reklamę na własną rękę mogą mieć przekonanie, że reklama na Facebooku nie działa, że spalili budżet i nic z tego nie było. Pomijając błąd technicznie źle ustawionej reklamy, może ona nie działać nawet, gdy w Menedżerze Reklam wszystko jest wyklikane poprawnie. Dlaczego? Z powodu marnej komunikacji.

Może to być słabej jakości grafika, niejasny, zawierający błędy komunikat lub niedopasowanie do wyszukiwań odbiorców. Z tym ostatnim mierzyłem się sam – stworzyłem wartościowy kurs, który się nie sprzedawał. Jego tytuł nie brzmiał jak frazy wyszukiwane w przeglądarkach. Przez to nikt nie mógł go znaleźć, ba! nikt chyba za bardzo nie wiedział o co mi właściwie chodzi.

Dlatego warto dobrze się przygotować: zrobić ciekawą grafikę, komunikat dostosować do grupy docelowej i wyszukiwań w sieci, sprawdzić i poprawić ewentualne błędy językowe. Ważne jest, aby treść była ciekawa i poruszająca – strzelanie samymi hasłami sprzedażowymi może spowodować niechęć i awersję ze strony odbiorców. Opowiedz o tym, czym się zajmujesz i jak możesz rozwiązać czyjś problem za pomocą twojego produktu czy usługi.

Podsumowanie

Reasumując: warto inwestować w reklamy, żeby pokazać swoją działalność szerszemu gronu odbiorców i zyskać nowych klientów. Przy małym budżecie, w przypadku firmy lokalnej wystarczy kilkaset złotych miesięcznie – lepiej zainwestować te pieniądze w dobrze zrobioną reklamę, niż jej w ogóle nie mieć. W przypadku e-commerce i firm ze stabilnymi wynikami wydatki na reklamę mogą być wyższe i wprost proporcjonalnie większe będą możliwości skalowania kampanii i optymalizacji dochodów z działań reklamowych.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o dobrych praktykach reklamy na Facebooku, celach reklamowych, grupach odbiorców, obsłudze Business Suite czy Menedżera Reklam zapraszam do mojej platformy kursowej. A jeśli brakuje Ci czasu i myślisz o tym, aby oddelegować tworzenie i publikację reklam komuś innemu – zgłoś się do agencji interaktywnej OWLI. Wspólnie z zespołem specjalistów zajmiemy się promocją twojego biznesu w social mediach – od strategii po analitykę.

Szymon Głogowski

Mam na imię Szymon i pomagam firmom zdobywać klientów w Internecie. Specjalizuję się w Digital Marketingu, mówiąc po ludzku, jest to marketing realizowany za pośrednictwem internetu. Chętnie dzielę się wiedzą na Blogu, YouTube oraz podczas szkoleń i konferencji.

27 maja 2022, Gorzów Wlkp.

Szkolenie: Silna Marka w Internecie!

Szkolenie na żywo, podczas którego przeprowadzę Cię przez meandry architektury marki, komunikacji marketingowej i tworzenia strategii reklamowych skrojonych na miarę Twojego biznesu.
 

kurs online

Promocja i reklama na Facebooku od podstaw

Z tego kursu dowiesz się jak zadbać o spójny i ciekawy wizerunek, w jaki sposób tworzyć angażujące treści oraz skuteczne kampanie reklamowe.

powiedz co myślisz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź inne wpisy

Odbierz e-book

I dowiedz się jak skutecznie promować Firmę w Internecie!

Odbierz e-book

Jak promować Firmę w Internecie!